Lelystad - Kabinet kiest definitief voor 'militaire vliegbasis Lelystad', terrein wordt groter
Lelystad Airport wordt definitief een thuisbasis voor gevechtsvliegtuigen. Daarvoor wordt het vliegveld fors uitgebreid voor militair gebruik. Er is zelfs meer ruimte nodig dan eerder was aangegeven. Het nieuwe kabinet neemt pas later een beslissing over het openen van het vliegveld voor vakantievluchten.
Het kabinet heeft vrijdag een definitief besluit genomen over alle uitbreidingsplannen van Defensie. Daarover is al twee jaar gesproken. Naast een militaire vliegbasis in Lelystad, komt er ook een kazerne aan de Spiekweg in Zeewolde.
Met het besluit bevestigt het kabinet de voorkeur voor Lelystad Airport als locatie voor het stationeren van F-35 gevechtsvliegtuigen. Staatssecretaris Gijs Tuinman (Defensie) had die voorkeur in mei al uitgesproken. Vanwege de groei van de krijgsmacht door de toegenomen spanningen in de wereld, heeft Defensie behoefte aan meer ruimte. [image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/250610_F35_frankcrebas1_DE5049D6035C0825C1258CA500307DA3.jpg] Door nu de keuze voor Lelystad Airport te bevestigen terwijl er nog geen besluit is genomen over de vakantievluchten, wil het kabinet duidelijkheid geven aan de omwonenden van het vliegveld.
Meer ruimte nodig
In het definitieve besluit staat dat Defensie rond Lelystad Airport meer ruimte nodig heeft dan eerder was gezegd. In het ontwerpbesluit van mei stond dat er 60 tot 90 hectare nodig zou zijn. Dat wordt nu 150 tot 240 hectare, wat gelijk staat aan 300 tot 480 voetbalvelden.
Een deel daarvan is nodig voor het verlengen van de start- en landingsbaan, zodat er een veiligheidssysteem kan worden aangelegd om de F-35's af te remmen. Aan de zuidwestzijde kan dit zonder dat er wegen onderbroken hoeven te worden.
De overige grond is nodig voor militaire infrastructuur. De exacte omvang van de uitbreiding hangt af van het wel of niet openen van Lelystad Airport voor vakantievluchten. Maar ook van welke eenheden er gestationeerd worden, hoeveel militair personeel er aanwezig is en eventuele combinatiemogelijkheden met infrastructuur die de kazerne in Zeewolde gaat gebruiken.[video:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/video/middel/251219_www_V2_vliegveld.mp4]Waar ligt de uitbreiding?
Het terrein dat Defensie nu nodig zegt te hebben, bestaat onder meer uit de helft van het bestaande testcircuit van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Dat verhuist op termijn naar het MITC-centrum bij Marknesse. Dat geldt ook voor het terrein van de Politieacademie.
De andere helft van de RDW-baan claimt Defensie nog niet. In eerdere plannen van de luchthaven zelf was een deel van het terrein in beeld voor extra parkeerplaatsen, maar die zouden er pas komen als er 45.000 vliegtuigbewegingen zouden zijn.
De overige ruimte zoekt Defensie bij het Rijvaardigheidscentrum Lelystad, het Midland Circuit, kartcentrum, een modelrace circuit en een bedrijf voor sierbestrating. Die moeten allemaal verdwijnen.[image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/251217_Voorkeursalternatief_uitbreiding_Lelystad_Airport_9D6EDA43AA9DA5D9C1258D63004C2AA9.jpg]Grote gevolgen
De komst van de luchtmacht naar Lelystad Airport heeft dus grote gevolgen voor de directe omgeving. De F-35's staan bij Volkel en Leeuwarden bekend als lawaaiige toestellen, die luidruchtiger zijn dan hun voorgangers, de F-16.
In de zone rond het vliegveld met de meeste geluidsoverlast (de zogeheten 70 decibel-zone) staan twee bedrijven en woningen, waar niet meer gewoond mag worden. In een iets groter gebied eromheen gaat het om zes woningen. "De impact van het amoveren (slopen - red) van woningen en bedrijven is op bewoners en betrokkenen zeer groot", zegt Defensie. "In de realisatiefase van deze behoefte zal een proces worden ingericht dat aan deze impact zo goed mogelijk recht doet."
Hoewel het ministerie de gevolgen niet wil bagatelliseren, zegt Defensie ook dat het aantal direct-getroffenen omwonenden in Flevoland kleiner is dan rond andere locaties die zijn bestudeerd. [image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/DJI_0019_20571FB7B25BD282C1258B9A002B9464.jpg]Samen delen
De Koninklijke Luchtmacht heeft Lelystad Airport nodig om per jaar 2.300 extra vluchten uit te voeren. Hiervoor wordt op termijn permanent een squadron met zeventien tot twintig F-35 gevechtsvliegtuigen gestationeerd. Lelystad wordt dan de derde officiƫle basis naast Volkel en Leeuwarden.
Het gaat om "militair medegebruik van een civiele luchthaven". Dat betekent dat Defensie het vliegveld dus wil delen met de Royal Schiphol Group, die er vakantievluchten wil laten vertrekken. Dit zou veel voordelen bieden, omdat ondersteunende diensten en investeringen kunnen worden gedeeld. Ook betekent dat dat er extra banen bijkomen in Flevoland.
Woensdag lekte al uit dat het kabinet geen beslissing zou nemen over de opening voor vakantievluchten. Minister Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) bevestigde na de ministerraad dat dit inderdaad wordt overgelaten aan het nieuwe kabinet. Hij zegt hiermee gehoor te geven aan de motie van de Tweede Kamer, die dinsdag uitsprak dat het demissionaire kabinet geen besluit mag nemen.
Natuurvergunning
Tieman zei dat het kabinet aanvankelijk wel een principebesluit had willen nemen om vakantievluchten toe te staan, wetende dat er nog het een en ander moet worden uitgezocht. Dat betreft dan vooral de natuurvergunning.
Staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) zei dat zijn ministerie nog steeds niet klaar is met de beoordeling van de vergunning voor vakantievluchten, hoewel die al een paar jaar geleden is ingediend. Defensie moet voor de F-35's nog de eerste aanvraag indienen. Meerdere uitspraken van de Raad van State maken de beoordeling extra complex.
[image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/DJI_0023_08444B8B8A4EC377C1258B9A002B9476.jpg]Voorwaarde
Het besluit over wel F-35's maar nog geen vakantievluchten zal niet goed vallen in politiek Flevoland. De gemeente Lelystad en de provincie stelden eerder als voorwaarde dat er alleen F-35's welkom waren als er ook vakantievluchten komen. Zo niet, dan dreigden zij hun steun op te zeggen aan stationering van de gevechtsvliegtuigen.
Ook zouden ze opzettelijk tegen kunnen gaan werken, vergunningsaanvragen vertragen en andere afspraken op het spel zetten. Met de keuze voor jachtvliegtuigen maar tegelijk uitstel van een besluit over vakantievluchten, komt het kabinet dus nog niet tegemoet aan de eis van de provincie en gemeente Lelystad.
[info]Lees ook: Zo willen de provincie en gemeente F-35-besluit saboteren bij gecancelde vakantievluchten Lelystad Airport[/info]
'Te koop'
Het vandaag genomen besluit geeft ook nog geen duidelijkheid aan Royal Schiphol Group. Topman Pieter van Oord zei begin december dat het ministerie van Defensie het vliegveld maar moest kopen, als er geen vakantievluchten zouden worden toegestaan. Het prijskaartje: ruim een miljard euro. Het gaat dan om het totaalpakket, inclusief compensatie voor de grond van Lelystad Airport, de luchtverkeersleiding en een bedrag voor de provincie en gemeente Lelystad.
Staatssecretaris Gijs Tuinman van Defensie denkt dat voordat alles geregeld is voor de F-35's, er ook een besluit over de opening van het vliegveld voor vakantievluchten kan zijn door het nieuwe kabinet. "Alle voorbereidingen ook voor de F-35's moeten we nu ook nemen. Dat betekent ook dat we naar het luchthavenbesluit moeten kijken en naar de natuurvergunning. We gaan met die zaken door."[image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/Dronearchieflelystadairport_2D4A3FE282C96C71C1258BB2005125A0.jpg]